KOKO MOJO SONGWRITER SERIES: JESSE STONE - CRAZY, CRAZY PARTY

Artiest info
Website
facebook
 

Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond ROCKSTAR Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “Killer-No-Filler”-ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten. Atomatic en Koko Mojo Records zijn zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork

Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen. Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”. Er dient hierbij opgemerkt te worden, dat er een verschil is tussen de originele, traditionele r&b (een term die uit de jaren voor WOII stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek, die zich meer richt op jazz, gospel en blues) en de hedendaagse, moderne r&b (een muziekgenre dat er wel wat van wegheeft en dat een combinatie is van soul, funk en hiphop). Moderne r&b werd populair na het discotijdperk van de jaren tachtig.

De huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde is Victor Mac, beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. Mac is een Italiaans-Amerikaanse blues en roots zanger, gitarist en mondharmonicaspeler. Daarnaast is hij ook vinyl verzamelaar, musicoloog, entertainer, dj, songwriter en producent. Hij is vooral bekend door zijn samenwerking met Louisiana Red op de albums ‘Back to the Black Bayou’ (2009) en ‘Memphis Mojo’ (2011).

KOKO MOJO SONGWRITER SERIES: CRAZY, CRAZY PARTY
ft. Jesse Stone, The Drifters, Ruth Brown, Joe Turner, Ray Scott and many more!

In de KOKO MOJO SONGWRITERS SERIES wordt op CRAZY, CRAZY PARTY, JESSE STONE in de kijker gezet. Jesse Albert Stone aka Charles (Charlie) en Chuck Calhoun (1901-1999), was een songwriter, muzikant en opnamekunstenaar. Geboren in Atchison (Kansas) als kleinzoon van slaven uit Tennessee, in een familie van artiesten, maakte hij zijn eerste opname in 1926. Zijn muzikale carrière bracht hem van de jazzscene in Kansas City naar NY, waar hij werkte als arrangeur en songwriter voor bands onder leiding van Chick Webb en Jimmie Lunceford. Midden  jaren 1920 (1920-1928)  was Stone een volleerd pianist in de jazzscene van Kansas City, waar hij met zijn groep the Blues Serenaders (met saxofonist Coleman Hawkins) enkele albums opnam voor het vooraanstaande Okeh Records. In 1936 werd hij opgemerkt door Benny Goodman en anderen.  Vanaf 1949 leidde zijn samenwerking met Atlantic Records tot enkele van de meest gevierde vroege r’n’r en R &B-opnames. Nadat hij vertrok bij Randy Records, verhuisde Stone naar New York en vervolgens Florida. In 1975 trouwde hij met Evelyn McGee. Stone overleed "na een lang ziekbed" op 97-jarige leeftijd in Altamonte Springs, Florida. Onder de klassieke nummers geschreven door Stone zijn "Shake, Rattle and Roll" (Big Joe Turner, Bil Haley…), "Money Honey" (The Drifters), "Don't Let Go", "Flip, Flop and Fly" (Big Joe Turner), “Smack Dab in the Middle” (Joe Williams), “Razzle-Dazzle” en "Your Cash Ain't Nothin' But Trash."

De compilatie cd opent met één van de twee nummers op naam van Jesse Stone: “Get It While You Can”. Het andere is “Tall and Short”. Het zijn niet zijn grootste hits, maar opnames uit resp. 1947 en 1958. Jesse Stone (zang, gitaar) deed het in 1947 met Huey Long (gitaar), George B. Duvivier (bas), Theodore Roosevelt Lee (drums), John Anney (piano), Heorge Nathaniel Dorsey (alt sax), Albert Jackson Johnson (tenor sax) & “Pee Wee” Erwin (trompet). De instrumental uit 1958 nam hij op voor het Poplar label. “Shake, Rattle and Roll”, “Lipstick, “Flip, Flop and Fly” & Powder and Paint” zijn hits, werden op genomen door Joe Turner & His Blues Kings / His All Stars. Ze maken deel uit van drie NYC-sessies resp. in 1954, 1956 en 1955 met Joe Turner telkens als zang/frontman van uiteenlopende bands. “Your Cash Ain't Nothin' But Trash” wordt hier gebracht door The Clovers. Ze waren een r&b-blues/doowop zanggroep die een van de best verkopende acts van de jaren 1950 werd. Ze hadden een top 30 Amerikaanse hit in 1959 met het nummer “Love Potion No. 9” van Leiber en Stoller. Ruth Brown staat op de track list met twee songs: “As Long As I'm Moving” en “Too Many Men”. Nog méér hits! Charlie/Charles Calhoun met “Smack Dab in the Middle” en “Jamboree”, met The Four Students. Stone ontdekte The Cookies en stelde ze voor aan Atlantic Records. Met hun “My Lover” staan ze op deze compilatie. The Drifters doen het met “I Gotta Get Myself a Woman” en Al Jones met “Mad, Mad World”. Hij nam ook “Why Can't We Get Along" op. Jazz en blueszange Jimmy Witherspoon gaat voluit op “All Right Miss Moore”, Billy Williams op “Lucy Lou” (Broeder Jacob) en The Cues op “Crazy, Crazy Party”. The Flyers was een zangband uit Baltimore met Bobby Hendricks (lead), Dee Ernie Bailey (2de tenor), Bill Pinkney (bass) & Billy Kennedy (baritone). Zij doen het “On Bended Knee”. Billy Williams rockt met Elvis’ allures op “Red Hot Love” en Ray Scott trad ook op als Walter Spriggs. Hij werkte met Stone samen via Tr-Ess Records. Hij serveert ons met zijn combo hier eerst, “Silk Satin and Lace” en daarna, “We Need Love” . Afgesloten wordt (op #30!) met Jo Barbara Lite: “Doot'n Dot'n Deet'n Button”. Lite was een songwriter en ze nam op als duo, Carla & Jo voor het Markie label.

    

‘CRAZY, CRAZY PARTY’ is een compilatiealbum met 28 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, gecomponeerd door JESSE STONE aka CHUCK CALHOUN. Ze staan voor typische soms stevige r’n’r en rauwe r&b. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans